SIMCO iRacing szabálykönyv
SIMCo Szabálykönyv 2025 ®
utolsó módosítás: 2025.02.24.
Az oldal tartalma szerzői jogvédelem alatt áll, annak részletei vagy teljes tartalma engedély nélkül nem másolható.
© SIMCo – Sim Maniac Sompany 2008-2025
A szabálykönyv az iRacing futamainkra érvényes! Tartalom:
Tartalom:
- Óvások
- A SIMCo futamain való részvétel feltételei
- Online és Offline etika
- Verseny körülmények
- Versenyzés szabályai
- Szabálytalanságok
- Büntetések
1. A SIMCo futamain való részvétel feltételei
- Tagsági díj / éves vagy bajnoki > https://simcompany.hu/tagdij/
- Kormány használata
- Ezen szabálykönyv ismerete *
- Discord használata
- Megfelelő netkapcsolat
*A versenyen való elindulással elismered, hogy jelen szabálykönyvvel tisztában vagy. Az Admin eltávolíthat olyan versenyzőket a szerverről, akikről kiderül, hogy nincs tisztában a szabályzattal. Fontos tudni, az adott bajnokság lebonyolításának körülményeit is. Minden bajnokságnak külön versenykiírása is van, melyet a discordon megjelentetünk, ebben jelezzük, hogy mik a speciális szabályok a sorozatra vonatkozóan.
2. Online és Offline etika
- A szerveren szabadedzések, gyakorlások folyamán, illetve funrace-en szabad használni a játék Chat opcióját. Az időmérésen és versenyeken tilos a chat használata!
- A Chat-en Tilos mások sértegetése, rágalmazása, legyen az versenynap, vagy egyszerű tesztnap. Természetesen tudjuk, hogy vannak olyan pilóták, akik ezt viccnek szánják, mégis mellőzük a trágárkodást. A büntetés akár bajnokságból, vagy ligából való kizárás is lehet.
- A versenyzői etikett a discordon/fórumban is érvényes, kérjük kulturáltan tárgyaljátok meg a vitás eseteket. Az admin felszólítás nélkül törölhet oda nem illő bejegyzéseket.
3. Verseny körülmények
Minden SIMCo iRacing futamon indulóról feltételezzük, hogy az alapvető versenyzési szabályokkal tisztában van, ezért minden részletre nem térünk ki, de alapvető szabálytalan viselkedés büntetésének jogát fenntartjuk. Minden bajnoki versenynap három fő részre van bontva.
- Időmérés (Chat Stop)
- Bemelegítés
- Versenyek (Chat Stop)
A SIMCO versenyein az időjárási körülményekre minden bajnokság indításakor a bajnoki információkban kitérünk. Vagy fix napos időt használunk, vagy realisztikus időjárást.
4. Versenyzés szabályai
A versenynapra csatlakozó pilóta a jelenlétével igazolja, hogy ismeri a SIMCO iRacing Szabálykönyvet. Minden pilóta célja a lehető legjobb eredmény elérése, ezt mi sem valljuk másként, de kérjük, még ez se menjen annak rovására, hogy ez egy játék.
Tartsuk szem előtt, hogy nem vagyunk egyedül, mások kikapcsolódását, szórakozását ne befolyásoljuk. A versenyek fontos eleme, a gyorsabb pilóták elengedése, a lekörözések szabályos végrehajtása.
Alapszabály, hogy mindig a gyorsabbnak van előnye. Indokolatlanul feltartani tilos. Az elengedést úgy oldjuk meg, hogy azzal a lekörözni készülő ne veszítsen időt.
5. Szabálytalanságok
A versenybíróság a következő szabálytalanságokat bünteti, illetve büntetheti. A pilóták a következő esetek óvhatják meg.
5.1. Boxutca szabályok
Boxutca: A boxutcában a megengedett maximum sebességnél indokolatlanul lassabban (-50%) haladni TILOS. A boxutcából pályára érkezéskor fokozottan ügyeljünk az érkező pilótákra.
Rajt gyakorlása a boxból kifelé menet lehetséges, úgy, hogy nem akadályozunk másokat. Időmérésen: Időmérésen a boxból kivezető körön TILOS feltartani a gyorsabban haladó pilótákat akik gyors körön vannak.
5.2 Időmérés szabályok
Az időmérés megkezdésétől a pályán minden megmozdulás hivatalos, visszanézhető és büntethető az esetleges szabálytalanság óvás esetén. Időmérés közbeni szabálytalanságok óvhatoak (indokolatlan feltartás, kilökés, stb.)
5.3 Cikázás
A védekező versenyző védekezés közben csak egyszer változtathat nyomvonalat két kanyar között, ez a védekezés, az ív védése. Ha ezen felül ismét nyomvonalat vált az már cikázás, és szabálytalan és óvható.


5.4 Szélárnyék törése
A szélárnyék törésénél nem vesszük figyelembe az egyenes hosszát. Hasonlatos az irányelv mint a cikázás esetén.


5.5 Lökés
Minden olyan lökés szabálytalannak számít, amivel a támadó a védekezőnek olyan hátrányt okoz, hogy sérül az autója és az befolyásolja a sebességét. Szabálytalanság, ha lökés miatt a védekező fél pozició(kat) veszít.
5.6 Kiszorítás / Bevetődés
Kiszorításnak és/vagy bevetődésnek számít, ha a támadó fél a féktáv megkezdésekor nincs pozícióban, azaz az első tengelye nem éri el a védekező hátsó tengelyét. Ebben az esetben a védekezőnek joga van lezárni az ívet.
Ha a támadó ennek ellenére bemegy mellé és nincs elég helyen a kanyar bejáratán, akkor ez bevetődés.
Ha az előzést be is fejezi, akkor ez már kiszorítás.
Ha nekimegy a védekezőnek, az kiforgatás.
Ha a védekező egy autónyi helyet hagy maga mellett és így be lehet férni mellé, akkor az előzés szabályos.
A védekezőnek egyértelműen mutatnia kell, ha lezár egy ívet.


5.61 Kiszorítás
Ha az előzés befejezésé közben a védekező félt kikényszerítjük a pályáról, akkor az előzés hiába szabályos ha az előzés befejezése kiszorítással jár, az már szabálytalan.

Ha az előzés szabályos, de a támadó az előzés közben nem engedi a pályán haladni a védekezőt, abban az esetben is kiszorításról beszélünk.

5.7 Ráfordulás - Kiforgatás
Az egyik legnehezebben bírálható eset. Függ a pálya ideális ívétől, a poros ívektől.
Az alapok: Ha a kanyarban az előrébb lévő nem változtat a mozgásán és az ideális íven haladva fordul és hagy egy autó helyet, hiába van támadási helyzetben a mögötte lévő, az összeérés, kiforgatás az Ő hibája.

Amennyiben a védekező az ideális ívről letér, túl szűkre veszi a fordulást, ami akadályozza a hátul haladót, akkor a védekező a vétkes. Ez a ráfordulás.

Speciális kanyarok
Az olyan kanyarkombinációk, melyek nem egy csúcsponttal rendelkezik és/vagy sikán jellegűek, a támadónak úgy kell eljárnia, hogy a támadás közben kerüljük az összeérést. Ilyen esetben azt vizsgáljuk, hogy az előzésnek volt-e a reális esélye, hogy védekezett az elől lévő az előző körökben, kiszámítható volt-e a mozgása. Ezen esetekben az irányadó, ki mozdul a másik felé, ki okozza a balesetet / kiforgatást.
Igyekszünk az ilyen kanyarokra a versenyek előtt felhívni a figyelmet, hogyan tudtok szabályosan eljárni.
5.8 Slow Down Penalty
Az iRacing a kanyarlevágások ellen a Slow Down Penalty-t alkalmazza, egy adott idő áll a rendelkezésedre, hogy az általa megjelölt előnyt visszaadd/lelassíts. Nem pontos, sokszor kérdéses, de nem módosítható utólag, így az adott körben LE KELL TÖLTENED. A gond ezzel az, ha olyan pályán vagyunk ahol büntetés helyszíne közel van a célvonalhoz, akkor balesetet okozhatsz a váratlan visszalassítással.
Slow Down Penalty szabályos letöltései
- Ha nincs mögötted senki, nem akadályozol senkit, akkor egy belassítással elengeded az időt.
- Ha nincs mögötted senki, nem akadályozol senkit, akkor fokozatos belassításokkal, gázelvétellekkel elengeded az időt.
- Ha vannak mögötted, egyértelmű mozdulattal letérsz az ideális ívről és ott lassítasz. Senkit nem tarthatsz fel!
- Ha semmilyen módod nincs a büntetés letöltésére (vannak mögötted, melletted, nagy a forgalom), akkor befejezed a kört, fekete zászlót kapsz és ki kell menned a bokszba letölteni a büntetést.
Összegzés: A Slow Down Penalty letöltésével való mások akadályozása büntetést von maga után, óvható. A büntetés mértéke függ a feltartás és/vagy baleset okozásával.

6. Büntetések
Büntetési mértékek:
Kilökés, bevetődés, előnyszerzéssel járó szabálytalanság, kiszorítás: +10 mp
Erőszakos, agresszív vezetés, mások kieséséhez vezető magatartás: +30 mp (+1 büntető pont)
Rajtbaleset okozása*: +40 mp (+1 büntető pont)
Előzési kísérlet blokkolása, cikázás: +10 mp
Szabálytalankodás időmérő edzésen: +5mp
Rajtbaleset: Kifejezetten a rajt pillanata az első féktávig nézzük, mikor egyben az egész mezőny. Rajtbalesetnek minősítjük, mikor több autó keveredik bele a balesetbe, mely jelentős hátrányt és/vagy kiesést okoz.
7. Óvások
Óvás leadása a https://irleaguemanager.net/ oldalon.
Kitöltöd, beküldöd (A neveknél el kell kezdeni beírni a nevet és megjelenik)
A verseny után 72 óra áll a rendelkezésedre, addig óvhatsz.
Kiválasztod a SIMCO ligát, majd a Reviews menüt.
Az utolsó versenyt választod.
A Protests fület választod.
File Protest

Köszönjük, hogy elolvastad.

